Drony, tablety, mobilní telefony ale i sluchátka nebo hodinky, to jsou nejčastější objednávky ze zahraničních e-shopů. Mnohdy nás mohou upoutat nižší cenou než v tuzemských obchodech. Většinou jde ale o neznámé výrobce. Internetové obchody jako například Aliexpress nebo Wish už jsou v Česku velice známé. Nabízí se ale otázka, jestli opravdu ušetříme a uděláme dobrý obchod nebo sice zaplatíme nižší cenu, ale domů nám nakonec přijde výrobek, který nakonec třeba nepůjde ani zapnout.
Vyplatí se nakupování na zahraničních e-shopech?
Odpověď zní: Ano, pokud se jedná o drobnou elektroniku v částkách zhruba pod 1000 korun. Pokud se jedná o vyšší částky a tím pádem nejspíš i o větší elektroniku je nutné ověřit si vybraného prodejce v recenzích a důkladně prostudovat popis výrobku. Přece jen, mnohdy nedostanete ani žádnou účtenku nebo záruční list (vše bývá v elektronické podobě) a soudě dle doby dopravy předpokládám, že i případná reklamace se může pěkně protáhnout. V tomto případě se tedy nejspíše více vyplatí zajít si do kamenné prodejny, popřípadě objednávat z českého internetového obchodu.
Jestli ale potřebujete sehnat např. již zmíněná sluchátka a místní ceny se vám zdají vysoké, tak jsou tyto e-shopy dobrá volba. Musíte ale počítat s nižší kvalitou (na úkor nízké ceny), dlouhou dodací lhůtou a často také s žádným návodem k použití/zapnutí. Výrobky jsou ale často napodobeninami velkých značek, takže jestli zrovna nechcete utrácet, tak můžete vyzkoušet tyto produkty.
Jak je to s reklamacemi a zárukou?
Možnost reklamace zde samozřejmě je, ovšem jak jsem již zmínil, je to „běh na dlouhou trať“. Prodejci sice můžou komunikovat rychle, ale v případě výměny zboží nebo zaslání nového si počkáte minimálně stejnou dobu jako při první objednávce.
Se zárukou to může být složitější. Každý výrobce by ale měl mít uvedené obchodní podmínky na svých stránkách. Pokud ale ani tam nic nenajdete zkuste se obrátit na různá česká internetová fóra.